czwartek, 14 marca 2013

Kwietniowi Jubilaci - długa lista ciekawych osobowości

Ponieważ zbliża się połowa marca, a mnie być może czeka chwilowy pobyt poza domem i brak dostępu do sieci, chciałabym już teraz zaprosić Was do świętowania Jubileuszów znanych i bardzo ciekawych Kwietniowych Jubilatów. Tym razem na liście znalazło się dziewięć osób, w tym dwie kobiety i siedmiu mężczyzn. Jest w czym wybierać, choć niestety i tym razem nie załapał się nikt z Ameryki Południowej, Afryki czy Azji. Mam nadzieję, że każdy z Was znajdzie na liście choćby jednego Jubilata, któremu chciałby złożyć urodzinowe życzenia, a tym samym przyłączyć się do zabawy w Jubileuszowe Lektury

A więc w kwietniu świętować będą swe urodziny:


1. RENATA PIĄTKOWSKA (02.04.1958) - polska pisarka książek dla dzieci, bardzo lubianych i cenionych zarówno przez małych jak i większych czytelników. Kto nie wierzy, niech przeczyta opinie książek, które sama miałam przyjemność czytać: OPOWIADANIA DLA PRZEDSZKOLAKÓW oraz OPOWIADANIA Z PIASKOWNICY. W tym roku świętujemy 55 urodziny pisarki :)

2. MARTA TOMASZEWSKA (10.04.1933) - kolejna przedstawicielka polskiej literatury dziecięcej.  Poetka, pisarka i baśniopisarka. Laureatka wielu cennych nagród literackich, a także Orderu Uśmiechu. Zmarła 4 lipca 2009 roku. W tym roku świętujemy 80 rocznicę urodzin.

3. SIERGIEJ ŁUKIANIENKO (11.04.1968) - rosyjski pisarz fantasy i science-fiction. Z zawodu psychiatra. Autor popularnych w kraju i za granicą książek, chociażby cyklu "Straż nocna". Najmłodszy spośród kwietniowych Jubilatów, w tym roku świętuje 45 urodziny. 

4. ALEKSANDER RYMKIEWICZ (13.04.1913) - polski poeta, nawiązujący w swych wierszach do twórczości ludowej i romantycznej, z elementami fantastycznymi. Rymkiewicz zmarł 26 września 1983 roku. W tym roku poeta obchodzi okrągłe 100 urodziny!

5. HENRY JAMES (15.04.1843) - przedstawiciel prozy amerykańskiej i brytyjskiej. Jego głównymi wątkami w książkach były obserwacje i opisy społeczności Ameryki oraz Wielkiej Brytanii. To nasz najstarszy Kwietniowy Jubilat - w tym roku świętujemy jego 170 urodziny.

6. BORYS STRUGACKI (15.04.1933) - kolejny na liście, bardziej znany przedstawiciel rosyjskiej fantasy i  science-fiction. Młodszy brat Arkadija Strugackiego, z którym wspólnie stworzyli liczne powieści będące dziś kanonem literatury science-fiction. Pisarz zmarł niedawno, 19 listopada 2012 roku. W tym roku świętujemy jego 80 urodziny.

7. MAURICE DRUON (23.04.1918) - pisarz francuski. Miłośnikom historii Francji nie muszę chyba przedstawiać tego pana - zasłynął bowiem cyklem "Królowie przeklęci", choć już wcześniej został doceniony przez krytyków i otrzymał między innymi Nagrodę Goncourt w 1948 roku za powieść "Potentaci".  Zmarł 14 kwietnia 2009 roku. W tym roku obchodzimy 95 urodziny pisarza. Osobiście jestem jedną z fanek pisarza i przeczytałam już kilka jego powieści: KRÓL Z ŻELAZA, ZAMORDOWANA KRÓLOWA, TRUCIZNA KRÓLEWSKA, PRAWO MĘŻCZYZN, oraz ŻĄDZA ŻYCIA.

8. TERRY PRATCHETT (28.04.1948) - oto gratka dla miłośników fantastyki! Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli tego gatunku obchodzi w tym roku 65 urodziny. Nie muszę chyba pisać niczego więcej na jego temat. Sama przeczytałam już kilka jego książek (choć nie wszystkie z jednakowym entuzjazmem:)). Zachęcam jednak do sięgnięcia po jego książki w cyklu "Świat dysku" - porządna dawka fantastyki okraszona dużą ilością poczucia humoru. 

9. JAROSLAV HASEK (30.04.1883) - ostatni dzień kwietnia należeć będzie do czeskiego pisarza, który zasłynął cyklem przygód Dobrego Wojaka Szwejka. Nasz sąsiad zza południowej granicy obchodziłby w tym roku 130 rocznicę urodzin. Zmarł 3 stycznia 1923 roku. 

Oto kwietniowi Jubilaci. Czy znacie ich? Lubicie ich twórczość? A może wręcz przeciwnie..? Ja mam poważne obawy, że zabraknie mi czasu na przeczytanie wszystkich pozycji, które sobie zaplanowałam. Jeśli macie ochotę dołączyć do zabawy w kwietniu, serdecznie zapraszam! Przypominam, że nie ma potrzeby świętowania każdego miesiąca i każdego Jubilata. Wybór należy tylko i wyłącznie do Was :)

Pod koniec marca na stronie Jubileuszowych Lektur pojawią się biografie wymienionych wyżej pisarzy i poetów oraz listy ich lektur dostępnych w Polsce. 

6 komentarzy:

  1. A ja mam takie pytanie odnośnie Marqueza: czy nie był on jubilatem marca? Albo mi się to przewidziało? Przeczytałam "Szarańczę" i chciałabym się włączyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety niedawno ktoś odkrył, że błędnie podawana była wszem i wobec data urodzin Marqueza. Wskazywano rok 1928, a tymczasem niestety pisarz urodził się rok wcześniej. Dziwne, że przez tyle lat nikt nie zwrócił na to uwagi (zwłaszcza sam zainteresowany...). Tak więc zgodnie z zasadami zabawy musiałam wykreślić go z listy Jubilatów.. A szkoda, bo też czytam właśnie "Sto lat samotności".

      Usuń
  2. O, lubię Tomaszewską i braci Strugackich. A Pratchetta to teraz sobie powtarzam. W zasadzie mogłabym wziąć udział w wyzwaniu, bo w tym miesiącu przeczytałam nawet jedną rzecz Parnickiego. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie zapraszam na stronę Jubileuszowych Lektur i pozostawienie maila, a ja zaraz prześlę zaproszenie :)

      Usuń
  3. Yes, yes yes!
    Henry James i Maurice Druon to moi Jubilaci na następny miesiąc:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam w planach Druona - muszę dokończyć cykl "Królów przeklętych", a przy okazji zaliczę też kilka innych wyzwań :) do tego chciałabym jeszcze sięgnąć po Strugackiego i Łukianienkę, może też Pratchetta, choć obawiam się, że co za dużo (fantastyki) to niezdrowo ;)

      Usuń