piątek, 15 lutego 2013

Marcowi jubilaci - znani i lubiani..?

Kochani!

Jak już wcześniej pisałam (choć może ktoś z was nie trafił na tego posta więc przypomnę raz jeszcze, tak dla utrwalenia :)), od marca rozpoczynam zabawę w świętowanie jubileuszów urodzin znanych - bardziej lub mniej - pisarzy, poetów, dramaturgów etc. 

Przeglądałam obszerne spisy ludzi urodzonych w Polsce i na świecie, wybierałam, czytałam, przeglądałam bibliografie i wyłoniłam dziewięciu wspaniałych, których urodziny świętować można w marcu. Lista - moim skromnym zdaniem - ciekawa i zachęcająca do zgłębienia wytworów ich pracy:


1. Teodor Parnicki (05.03.1908) POLSKA - 105 rocznica urodzin
Jeden z najsłynniejszych polskich twórców powieści historycznych. Jego najsłynniejsze powieści to: "Tylko Beatrycze", "Srebrne orły" czy "Zabij Kleopatrę". Zmarł w 1988 roku.

2. Gabriel Garcia Marquez (06.03.1928) KOLUMBIA - 85 rocznica urodzin
 Noblista,dziennikarz, jeden z redaktorów konstytucji Kolumbii, przedstawiciel realizmu magicznego w literaturze. Jego najsłynniejsze powieści to: "Sto lat samotności", "Miłość w czasach zarazy".

3. Józef Czechowicz (15.03.1903) POLSKA - 110 rocznica urodzin
Polski poeta, jeden z najbardziej awangardowych i oryginalnych twórców dwudziestolecia międzywojennego. Zginął pod gruzami kamienicy w Lublinie 9 września 1939 roku. 

4. Dawid Albahari (15.03.1948) SERBIA - 65 rocznica urodzin
Najmłodszy jubilat, z najmniejszym dorobkiem literackim. Nie mniej jednak warto zgłębić jego twórczość. Sama miałam okazję przeczytać jedną z powieści - "Mamidło"

5. Philip Roth (19.03.1933) USA - 80 rocznica urodzin.
Pisarz amerykański żydowskiego pochodzenia. Zdobywca takich nagród jak: National Book Award 1959, Pulitzer 1998 ("Amerykańska sielanka"), PEN/Nabokov Award 2006 i Booker Prize 2011 za całokształt twórczości, PEN/Faulkner (trzykrotnie) i wiele innych. Jego najsłynniejsze powieści to: "Goodbye, Columbus", "Kompleks Portnoya", "Cień pisarza".

6. Henryk Ibsen (20.03.1828) NORWEGIA - 185 rocznica urodzin
To nasz najstarszy jubilat. Dramatopisarz norweski, znany większości z nas przede wszystkim z dramatu "Dzika kaczka", który w wielu szkołach średnich był lekturą. Dosyć często jego sztuki pojawiały się na deskach polskich teatrów. Słynne dramaty Ibsena: "Nora, czyli dom lalki", "Rycerze Północy", "Oblubienica morza" czy "Peer Gynt". Dramaturg zmarł 23 maja 1906 roku w wieku 78 lat. 

7. Igor Newerly (24.03.1903) POLSKA - 110 rocznica urodzin
Polski pisarz i pedagog. Oprócz pisania opiekował się i wspierał młodych zdolnych pisarzy w Polsce. Ojciec Jarosława Abramowa-Newerly (pisarza i dramatopisarza, satyryka). Najsłynniejsze książki: "Leśne Morze", "Żywe wiązanie", "Chłopiec z Salskich Stepów", "Zostało z uczty bogów". Zmarł 19 października 1987 roku w wieku 84 lat.

8. Shusaku Endo (27.03.1928) JAPONIA - 85 rocznica urodzin
Tym razem jubilat z Azji. Jego głównymi wątkami twórczości były postacie związane z historią Japonii, a przede wszystkim życie katolika w świecie buddyzmu. Oprócz powieści publikował też między innymi humoreski oraz relacje z pobytu we Francji. Zmarł 29 września 1996 roku w wieku 68 lat. Słynne powieści  wydane w Polsce: "Głęboka rzeka", "Kobieta, którą porzuciłem", "Szaleniec?".

9. Maksim Gorki (28.03.1868) ROSJA - 145 rocznica urodzin
Ostatni z jubilatów, bardzo ciekawa postać. Twórca licznych dramatów, powieści i opowiadań. Wybitna pisarz rosyjskiego modernizmu (srebrny wiek). Działacz polityczny, przyjaciel Lenina, znał dobrze także Stalina. Jego powieści i dramaty okrzyknięte zostały przez ówczesne władze wzorce do naśladowania dla społeczeństwa ówczesnej Rosji. Gorki zmarł w tajemniczych okolicznościach (skłócony z najwyższymi władzami ZSRR) 18 czerwca 1936 roku. Jego najsłynniejsze dzieła: "Matka", "Na dnie", "Pisma" (16 tomów). 

Jak podoba wam się lista naszych marcowych jubilatów? Warto sięgnąć po któregokolwiek z nich?

ja mam już kilka tytułów na swojej liście. Na pewno chciałabym sięgnąć po Parnickiego, Marqueza. Może uda się też przeczytać coś Rotha, którego kompletnie nie znam... Na pewno większość z was miała okazję czytać powieści i dramaty Jubilatów i  polecicie mi coś ciekawego. Oczywiście gorąco namawiam do świętowania urodzin jubilatów razem ze mną. Zapraszam na stronę: JUBILEUSZOWE LEKTURY.

4 komentarze:

  1. Lista jubilatów wydaje mi się bardzo ciekawa, tylko szkoda, że nie ma na niej żadnej kobiety :-)
    Z tych panów, których wymieniłaś, czasami czytuję Marqueza i Rotha. Z książek Rotha najbardziej podobał mi się "Cień pisarza". "Kompleksu Portnoya", który uchodzi za jego najlepszą powieść, nie dałam rady przeczytać do końca, bo nudny i ohydny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety pomimo wielu poszukiwań żadna ze znanych mi Pań nie spełniała wymagań okrągłego jubileuszu urodzin. Ja też trochę żałuję, ąle może w kwietniu będzie lepiej :)

      Dziękuję za podpowiedź lektury Rotha. Nigdy nie spotkałam się z twórczością tego pisarza, a dziś mam zamiar udać się do biblioteki i poszperać na półkach z jego książkami:) wezmę też Marqueza i Parnickiego, bo ich też jeszcze nie czytałam (aż wstyd się przyznać...).

      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Parnickiego też nie znam. Próbowałam kiedyś przeczytać jedną z jego książek, ale wydała mi się zbyt trudna. Warto wiedzieć, że wśród książek Rotha jest cykl, który trzeba czytać po kolei:
      Tom 1 - Cień pisarza
      Tom 2 - Zuckerman wyzwolony
      Tom 3 - Lekcja anatomii
      Tom 4 - Praska orgia
      Pozdrawiam również :-)

      Usuń
    3. Dziękuję za kolejną ważną podpowiedź :)

      Usuń