piątek, 2 sierpnia 2013

"Dreszcze" J. Łukowska



Bardzo lubię twórczość literacką Joanny Łukowskiej. Przygodę z autorką rozpoczęłam rewelacyjną "Znajdą. Pierwszą z rodu" z gatunku fantastyki, potem sięgnęłam po inne powieści obyczajowe. A ostatnio wpadł mi w ręce e-book z opowiadaniami pt. "Dreszcze". Jak spisuje się J. Łukowska w krótkich formach..? Ciekawie, bardzo ciekawie :)

Nie będę przytaczać tu choćby jednego z opowiadań (jest ich ponad 30, sami więc rozumiecie). Tematy, które autorka podejmuje w historiach, są tak różnorakie, barwne, klimatyczne, niekiedy niesamowicie infantylne, innym razem dojrzałe i przemyślane, że podczas lektury nie nudziłam się ani trochę. Każde opowiadanie to jakby urywek dłuższej historii, który ma nas zachęcić do poznania jej dalszej części, no właśnie, tylko dalszej części nie ma... Początkowo trochę mnie to denerwowało, ale potem odkryłam niesamowitą rzecz - sama zaczęłam sobie dopowiadać, co mogło dziać się przedtem czy potem. Uważam to za ogromną siłę zbioru. 


Kolejnym atutem jest niezmiennie ciekawy styl pisania autorki. Od początku polubiłam sposób tworzenia przez nią dialogów, a nade wszystko narrację. Niewielu polskich pisarzy powoduje, że zatapiam się w lekturze na dłuższą chwilę i nie słyszę nawet płaczu własnego maleństwa, które leży tuż obok mnie :) a Joanna Łukowska to potrafi. Żadnego zbytniego patosu i udziwnień, po prostu mam wrażenie, jakbym słuchała ciekawych historii opowiadanych przez koleżankę przy kawie.  

J. Łukowska podejmuje często dosyć trudne i skomplikowane tematy, takie jak niezrozumienie na linii rodzice - dorastające dzieci, molestowanie seksualne, znęcanie fizyczne nad partnerem. Ale nie brakuje też kilku śmiesznych i radosnych opowiadań, historii z duchami i proroczymi snami w roli głównej. A że większość historii liczy nie więcej niż 7-8 stron, jeśli któraś z nich nam nie podchodzi tematycznie, nie musimy się z nią męczyć, w kilka minut przechodzimy do następnego tematu. 

Bardzo polecam wszystkim tę lekturę, zwłaszcza w ciepłe letnie dni, nad morzem czy innym akwenem wodnym. Usiądźcie wygodnie, zatopcie się w lekturze i oddajcie się totalnemu lenistwu wraz ze zbiorem opowiadań Joanny Łukowskiej. Jak tak zrobiłam i nie żałuję! 

Za książkę dziękuję wydawnictwu RW2010, a TUTAJ możecie pobrać książkę za jedyne 7 zł


Autor: Joanna Łukowska 
Wydawnictwo: RW2010
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 221
Ocena: 5

Źródło: od wydawnictwa


Pozostałe książki autorki opisane na blogu:
 
http://dwiepasje.blogspot.com/2011/09/pierwsza-z-rodu-znajda.html
http://dwiepasje.blogspot.com/2013/08/ulica-abrahama.html http://dwiepasje.blogspot.com/2011/10/kucykolandia-z-krainy-kucykow.html http://dwiepasje.blogspot.com/2011/10/panstwo-tamickie.html 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz